Inspanningstest

Als we het over onze conditie hebben dan wordt het woord conditie vaak als synoniem gebruikt voor fitheid, hoe lang je iets kunt volhouden. En dat is niet altijd waar. Conditie bestaat eigenlijk uit twee delen: je natuurlijke conditie (hoe snel je herstelt na bijvoorbeeld een griep) en de conditie die je opbouwt als je sporten gaat, een combinatie van je uithoudingsvermogen, spierkracht, snelheid, coördinatie en lenigheid.

Je uithoudingsvermogen kan per activiteit verschillen. Ook spierkracht en de soepelheid van je spieren zijn onderdelen van je conditie en sterk van invloed op je uithoudingsvermogen. Als je graag en veel voetbalt en bijna nooit fietst kan een flink stuk fietsen je zwaar vallen, terwijl je conditie gelijk is.

In de loop van de jaren gaat je conditie achteruit. Hoe snel dat gaat hangt er vanaf hoe actief je bent,. Je kunt je conditie sterk verbeteren door met regelmaat te trainen. Om de effectiviteit van je trainingen bij te houden is het goed een conditietest na verloop van tijd te herhalen. Een trainer kan met de testuitslag je persoonlijke trainingsprogramma bijsturen zodat het maximaal is afgestemd op je persoonlijke doelen.

Een maximale inspanningstest is de manier om er achter te komen hoe je er conditioneel voor staat. Door middel van ademgasanalyse tijdens een fiets- of looptest kunnen wij je maximale zuurstofopname en je maximale hartslag meten. Van daaruit krijg je een conditie bepaling met je omslagpunt en trainingszones.. 

Op basis van de resultaten uit de inspanningstest kunnen wij je een deskundig trainingsadvies geven, waardoor je effectiever kunt trainen.

Onze inspanningsfysioloog:

Rianna Galiart